Lavazza to firma, którą założył w roku 1985 Luigi, włoski przedsiębiorca. Otworzył swój pierwszy, niewielki sklepik w dzielnicy Turynu, gdzie początkowo sprzedawał produkty zielarskie. Jako że Luigi lubił podróże i zawsze interesowała go kawa, pojechał swego czasu do Brazylii. To tam właśnie odkrył nowe smaki arabiki i robusty. Dzięki jego determinacji, wielkiej pasji oraz wiedzy stworzył mieszankę kaw, którą do dzisiaj bariści serwują we włoskich knajpkach. Brand Lavazza jest rozpoznawalny na całym globie.
Kawa ziarnista Lavazza
Można przyjąć, że oficjalnie kawa ziarnista Lavazza trafiła do sprzedaży w roku 1927 i niemal od początku stała się bestsellerem. W rozwój firmy zaangażowała się cała rodzina. Proponowane mieszanki różnych kaw wyróżniały markę spośród konkurencyjnych marek. Dodatkowych atrybutem stało się nowoczesne i innowacyjne, podwójne pergaminowe opakowanie kawy, dzięki czemu produkt dłużej zachowywał najwyższą jakość. To rozwiązanie wpłynęło na zwiększenie sprzedaży ziaren.
Mniej więcej w okolicach roku 1947 zarząd firmy zadecydował, że kawa ziarnista Lavazza ma być dostępna w funkcjonalnych pojemnikach, a nie luzem. Pojawiła się wizja stworzenia oryginalnego opakowania, jednoznacznie kojarzącego się z włoską marką. Równocześnie zaprojektowano kultowe logo Lavazza, umieszczane na towarach (po nielicznych korektach projektowych) po dziś dzień.
Jednym z najbardziej charakterystycznych patentów Luigiego Lavazza była metalowa puszka na kawę, zamykana pokrywą ciśnieniową. Następstwem tego wynalazku było wdrożenie jako element produkcji, próżniową technologię pakowania ziaren kawy. W konsekwencji udoskonaliło to zachowanie najlepszej świeżości produktu. Aromat utrzymywał się znacznie dłużej, niż w przypadku ziaren pakowanych w pergaminowych opakowaniach. System stosuje się aktualnie podczas produkcji kawy.
Reklama dźwignią handlu
Zintensyfikowany rozwój reklamy, który miał miejsce w latach 50-tych minionego wieku, został skutecznie podłapany przez zarządzających firmą Lavazza. Ideą reklamy ziarnistej kawy było trafienie do szerszej rzeszy odbiorców. Paradiso in tazza, czyli „Raj w filiżance” to hasło było emitowane w lokalnych rozgłośniach radiowych, drukowane w gazetach, puszczane w stacjach telewizyjnych.
Sukces medialny wpłynął na rozwój produkcji kawy na skalę przemysłową. Potomkowie Luigiego, którzy przejęli zarządzanie firmą po ojcu, wprowadzili mnóstwo innowacyjnych pomysłów technologicznych. To pozwoliło firmie produkować ok 40t. kawy każdego dnia. Tym sposobem kawa Lavazza została najbardziej rozpoznawalną kawą w Italii, a w kolejnych latach została liderem w Europie.
Lavazza to nie tylko producent kawy, ale także marka, która promuje kulturę picia kawy i sztukę baristyki. Firma organizuje szkolenia, warsztaty i konkursy, które pomagają podnieść poziom wiedzy oraz umiejętności w dziedzinie przygotowywania doskonałej kawy.
Ponad to wszystko, zarządzana już przez czwartą generację rodziny Lavazza oferuje szeroki wybór kaw. Są to kawy ziarniste, mielone, kapsułkowe. Specjalne linie produktów, np. organiczne kawy z certyfikatem Fairtrade oraz kawy dla profesjonalnej gastronomii. Lavazza nie tylko skupia się na jakości swoich produktów, ale angażuje się w zrównoważone praktyki rolnicze i społeczne, wspiera lokalne społeczności uprawiające kawę.
Najpopularniejsze odmiany kawy
Jedną z najczęściej wybieranych odmian jest Oro. To starannie dobrana mieszanką ziaren Arabiki z Ameryki Środkowej i Południowej. Ma łagodny i subtelny profil smakowy oraz oferuje przyjemną kwasowość połączoną z lekką słodyczą. Kolejnym rodzajem jest Lavazza Crema czyli mieszanka ziaren Arabiki i Robusty. Charakteryzuje się mocniejszym smakiem i aromatem niż Oro. Inne warianty, które możemy kupić to: Crema e Gusto, Qualità Rossa, Tierra!, czy Espresso Italiano. Podsumowując, spośród wielu odmian na pewno znajdziemy swoją ulubioną.