Coco Chanel miała 38 lat, kiedy wprowadziła na rynek perfumy N°5. Kompozycja stworzona z niemal 80 składników wyszła z rąk Ernesta Beaux i została ostatecznie zatwierdzona przez Coco za piątą próbą. Stąd wzięła się nazwa tych ponadczasowych perfum (również data 5.5.1921r.).
W roku 2021 obchodziły stulecie istnienia i jest to naprawdę fenomen, że przez tyle lat nadal są w czołówce uwielbianych i najczęściej kupowanych zapachów na świecie. Acz wiele jest głosów, że legenda przerasta faktyczną wartość pachnidła. I że gdyby zapach został wydany pod tzw. nołnejmem nigdy nie osiągnąłby tego, co ten sygnowany marką Chanel.
Madame Coco Chanel
Gabrielle Bonheur Chanel urodziła się 19.08.1883r. w miejscowości Saumur, położonej w dolinie Loary, w zachodniej części Francji. Kiedy miała 12 lat została osierocona i trafiła do domu dziecka, gdzie przebywała aż do osiągnięcia pełnoletności. Będąc w sierocińcu uczyła się podstaw krawiectwa, a w późniejszym czasie doskonaliła tę naukę pod czujnym okiem ciotki.
W 1913r. otworzyła swój pierwszy sklepik z kapeluszami i ubraniami dla dam, miało to miejsce w Paryżu. Środki na ten cel zawdzięczała ówczesnemu kochankowi, który był pod jej wielkim urokiem i wspierał ją finansowo. Wybuch wojny i brak materiałów spowodował, iż rozpropagowała dżersej, tkaninę wcześniej uważaną za wyłącznie bieliźnianą.
Jej pomysłowe projekty wzbudziły zachwyt w paryskich damach, które polecały sobie cudne kolekcje metodą z ust do ust. W ten sposób zdobyła uznanie, rozpoznawalność i wyrobiła markę, którą każda Paryżanka chciała mieć na sobie. W roku 1919 powstał dom mody Chanel. Hasłem przewodnim miał być wygodny szyk, łączący dyskretną elegancję z komfortowym noszeniem, coś czego wówczas kobiety bardzo pragnęły. Coco miała zmysł do odpowiadania na kobiece potrzeby, słuchała ich, obserwowała je.
Wypuszczenie perfum o nazwie Chanel N°5 było finansowym strzałem w dziesiątkę. Ciekawostką w kontekście całej historii jest fakt, że Gabrielle miała tylko 10% wartości udziałów ze sprzedaży, co podobno do końca życia stanowiło dla niej problem. Nie mogła się pogodzić ze źle podjętą ówcześnie decyzją, a nawet sądziła się z konsorcjum Wertheimerów. Twierdziła, że została oszukana, ale sprawy finalnie nie wygrała.
Zapach, do którego trzeba dojrzeć
Prawdopodobnie choć raz w życiu nasz nos zetknął się z tych kultowym zapachem. Możliwe, że poczuliśmy go na ulicy, w operze, albo po prostu w perfumerii. Woń kojarzy się z dystyngowaną, elegancką, starszą panią. Wiele kobiet wyraża swoją opinię twierdząc, że do zapachu należy dojrzeć. Że nie jest to aromat dla bardzo młodych dziewcząt. I chyba jest w tym sporo racji.
Jakie nuty zawierają Coco Chanel perfumy:
- głowy komponują aldehydy, ylang-ylang, neroli, bergamotka i cytryna
- serca to irys, jaśmin, róża oraz konwalia
- bazowe składają się z cywetu, drzewa sandałowego, bursztynu, piżma, mchu, wetywerii, wanilii i paczuli
Luksus zamknięty w prostym, przezroczystym flakonie, tak można podsumować legendarny zapach Chanel. Reklamowany przez wielkie postacie świata kina i estrady, m.in. przez Marilyn Monroe, Catherine Deneuve, Nicole Kidman czy Audrey Tautou. Ta ostatnia fenomenalnie zagrała Coco Chanel w filmie o tym tytule.
Chanel w czołówce rankingu perfum
Preferencje zapachowe są kwestią bardzo indywidualną, jednak niezależnie od tego, Chanel N°5 pozostaje jednym z najbardziej kultowych i ikonicznych zapachów na rynku perfum. W roku 2022 magazyn Elle opublikował ranking bestsellerów, Zapach od Coco zajął 4 miejsce! Poprzedziły go, Calvin Klein z Euphorią, Gucci Blum i Carolina Hererra z Good girl.